Terwijl enkele leden van het onderwijsteam bezig waren een project op te starten voor het verbeteren van hun schoolplein, hebben wij in een inspiratiesessie een hoop verteld over kaders en kansen m.b.t. het schoolplein. Over de wet- en regelgeving, subsidieregelingen, differentiatie in spelvormen als ook in karakters van kinderen. Tips gegeven met betrekking tot valkuilen en bovenal inspiratie over de mogelijkheden.
De werkgroep is hiermee verder aan het werk gegaan. Samen met het onderwijsteam als ook met de kinderen zijn wensen en ideeën opgehaald en hebben ze oriëntatie gedaan op de subsidiemogelijkheden die voor hen kansrijk waren.
Naar aanleiding van onze inspiratiesessie zijn we ook gevraagd de opgehaalde ideeën en wensen te vertalen naar een concreet ontwerp. Niet alleen een tekening, maar een plan dat gebruikt kon worden voor o.a. een subsidieaanvraag voor ‘Groen schoolplein’ bij de gemeente Ede. Om tot dit resultaat te komen, hebben we met de werkgroep in verschillende stappen daar naartoe gewerkt. Hierin was al snel duidelijk dat het niet ging om een totale herinrichting waarbij het hele schoolplein op de schop gaat, maar en herinrichting waarbij met relatief beperkte budgetten zo veel mogelijk meerwaarde wordt gecreëerd. Dit vraag om creativiteit in het ontwerp, maar ook in het ontwerpproces al nadenken over de realisatie. Dit om toe te werken naar een goed doordacht plan met veel efficiëntie een zo groot mogelijk resultaat wordt behaald.
Als eerste is één van onze ontwerpers ter plekke geweest voor goede inventarisatie van de huidige buitenruimte, gecombineerd met een observatie van het spelgedrag van de kinderen op het oude schoolplein. Dit geeft ons een goed beeld van de huidige situatie, de knelpunten als ook de goede eigenschappen die we willen bewaren. Op basis hiervan is kritisch gekeken naar de routing en zonering op het schoolplein. Met onze kennis en ervaring hebben we een de werkgroep een concept voorgelegd waar we in een soort vlekkenplan hebben aangegeven hoe wij de buitenruimte opnieuw zouden willen indelen. In het overleg is hier over doorgepraat om een goede ‘fundering’ te leggen voor het verdere ontwerp. Met de consensus over het concept is deze verder uitgewerkt naar een Basisontwerp. Hierin wordt letterlijk vorm en inhoud gegeven aan de plannen. Er wordt een voorstel gemaakt in materiaal- en typekeuzes wat de mogelijkheid biedt om een kostenraming te maken. Deze geeft de werkgroep inzicht in de opbouw en verdeling van de kosten. In gezamenlijk overleg worden de wensen, ideeën en doelen nog eens erbij gehaald om de concrete keuzes te maken en prioriteiten te stellen. Na enkele aanpassingen is het ontwerp verder opgewerkt in een mooie presentatieposter die inzicht hoe het nieuwe schoolplein eruit kan komen te zien. Samen met een kostenraming bood het de school mogelijkheid subsidies aan te vragen.