Groen schoolplein – PWA school Ermelo

Groen schoolplein – PWA school Ermelo
Opdrachtgever
Prins Willem Alexanderschool – Ermelo
Oppervlakte
2.100 m2 totale buitenruimte
Aantal leerlingen
100 leerlingen
Aanleiding voor dit project is ontwikkeling van nieuwbouw voor de school, naast de oude locatie die dateerde uit de jaren zestig van de vorige eeuw.
Voor het nieuwe plein was nadrukkelijk de wens voor meer groen, natuurlijke materialen en aantrekkelijke uitstraling. Belangrijk hierbij was om bestaande kastanjebomen in te passen in de plannen.
In de visie van PWA willen zij kinderen ruimte bieden om te ‘ontdekken, ontwikkelen en ontplooien’. Een visie die niet alleen gaat over het onderwijs binnen, maar ook zeer belangrijk is geweest in de ontwikkeling van het nieuwe schoolplein, buiten.
Bij ontwikkeling van speelruimte is geen onderscheid gemaakt in leeftijd of geslacht, dus geen apart kleuterplein. Er is gewerkt met een zonering en opbouw die past bij de ontwikkeling van een kind. Dit stimuleert het sociale spel van kinderen en daarmee hun ontwikkeling op vele vlakken.
In het nieuwe ontwerp wordt gebruik gemaakt van verschillende verhardingsmaterialen en groenelementen. Zo krijgt het speelplein een veel natuurlijkere en vriendelijkere uitstraling wat past binnen het concept van ‘Gezonde en beweegvriendelijke schoolpleinen’. Door de toevoeging van zitranden tussen de verschillende sport- en spelzones worden de mogelijkheden verbeterd om het plein onderdeel te laten worden van het onderwijssysteem. Van buiten les geven op warme of juist koude dagen, tot het plein gebruiken voor bewegingsonderwijs. Het plein zal op vele vlakken de kinderen stimuleren tot fysieke, sociale, cognitieve, creatieve en communicatieve ontwikkeling.
Het resultaat
Op het schoolplein word bewust gebruik gemaakt van verschillende verhardingsmaterialen. Een afwisseling tussen betontegels, gebakken klinkers en een gebonden halfverharding maakt dat de verschillende zones en speelfuncties herkenbaar worden voor kinderen. Daarbij geven de verschillende ondergronden ook een verschil in beleving, bijvoorbeeld in het voelen van ‘trillingen’ wanneer men er overheen rijdt. Het speelplein wordt zo opgebouwd dat alle speelzones voor alle kinderen toegankelijk zijn.